torsdag 30 april 2015

Min praktik i Shanghai, Kina 18.3-18.4

Jag var på praktik med 7 andra finländare en månad i Shanghai, som är en 24-miljon stad vid kusten över om Hong Kong.
Vi bodde på ett internat-aktigt hotell där vi tog oss fram med buss, taxi, metro eller helt enkelt gående. 

Shanghai International Center of Education, vårt hotell.


Min praktik var på den finländska företaget Halton (http://www.halton.com/fi_FI/), och jag var där som marknadsförnings assistent.
Halton
Yanda heter byggnaden som Halton befinner sig i.

Ingången

Till mina arbetsuppgifter hörde bla. att göra en personal lista, ta foton på deras utrymmen, personal, marknadsföra evenemang & bilder samt jobba med deras produktregistrering och vardagliga kontorsuppgifter.

Min normala arbetsdag började kl. 06:00 då jag vaknade, gick till bussen kl. 07:00 och därefter följde 20 minuter av buss och sedan att gå till metrostationen där jag först åkade 7 stoppar och böt metrolinje med sju stoppar till. 

Det tog som snabbast 1 h och ifall det var "rusning" eller dåligt väder tog det upp till 3 h före jag var vid hotellet igen. Min arbetsdag var 7 timmar lång med lunchpaus, och oftast när jag kom hem var det redan mörkt ute. 


På veckosluten gick vi på sightseeing runt i Shanghai, det var mest soligt och bra väder under vår resa men i slutet fanns det några dagar med dåligt väder. 


Varje onsdag hade vi på morgonen vår kinesiska-kurs som var från kl. 8:30-12:00 och därefter gick vi till arbetet. 

Vi fick kinesiska klasskompisar och på fritiden gick vi på sightseeing med dem, och i slutet av resan skulle alla göra power-point presentation om vad man lärt sig på kursen och av att bo i Shanghai.

I Expo konst museum med våra kinesiska klasskamrater

Buddha Templet

Ut och shoppa.

Jag tycker att det var väldigt lärorikt att få fara till Shanghai på praktik! 
De var i början en stor kultur-chock; människomängden, deras brist på kunskaper på engelska, maten, trafiken och deras sätt att vara/umgås. 

Trots några motgångar och förvirringar så kom man snabbt in i rutinerna och vande sig med alla skillnaderna,
det gäller bara att alltid vara lugn, tänka logiskt och "ha huvudet med sig" i alla situationer. 


Jag skulle gärna stannat lite längre där, och rekommenderar till alla att söka dit nästa år!
Det är ganska stor sak att fara till andra sidan jorden till ett främmande land på praktik, jag var i panik halva tiden och upprymd andra halvan, men när man väl kom fram till Kina så lugnade sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar