torsdag 13 november 2014

Sharie Sveholm, ABC Kuninkaantie

Själv jobbar jag på ABC i Gammelby. Jag valde den arbetsplatsen på grund av att jag jobbade där i somras, för att jag bor ca 10 minuter ifrån och för att det finns massor med olika arbetsuppgifter där.

Under min arbetspraktiksperiod har jag diskat samt jobbat i Hesburger och på butikssidan. Det enda nya för mig i början var arbetet på butikssidan, där jag aldrig tidigare hade jobbat. Jag har på butikssidan stått i kassan, tagit en rullbur fylld med varor från lagret, satt det som ryms i hyllorna, lagt upp varor i mjölkskåpet, lagt kött, bröd, frukter och grönsaker i hyllorna. I Hesburger har jag alldeles nyss lärt mig recepten till hamburgarena. I disken var det inget nytt. Sista veckan kommer jag att få vara i köket och laga bland annat bullar och smörgåsar, vilket jag ser mycket framemot eftersom det är något alldeles nytt för mig. 



Då man har disktur, hämtar man disken från salen, tar in en kärra i taget till diskrummet, diskar och för ut den rena disken till salen. Ifall det är köksdisk lägger man de kärlen på dess platser i köket. Under en arbetstur måste diskmaskinen tvättas en gång. Då diskas inget, utan man stänger av diskmaskinen, tömmer bort alla matrester, tvättar och sköljer hela maskinen samt dess separata delar och byter vatten. När vattnet har värmts upp på nytt är det bara att fortsätta diska.


Ibland kan det hända att något går sönder, som till exempel diskmaskinen. Då är det bra att vi har en massa positiva människor i personalen, som inte har några problem med att diska och torka disken för hand!

 Då jag har jobbat i butiken har jag börjat endera klockan 6 eller klockan 7. Jag tycker jätte mycket om de turerna eftersom jag tycker att tiden går så otroligt snabbt, man slutar tidigt, man har sällan bråttom någonstans och man kan fundera på precis vad som helst. Då jag står i kassan, hälsar jag på kunderna, tar emot kundernas produkter, läser sträckkoderna, tar betalt och säger adjö. Ibland kan det hända att sträckkodsläsaren inte hittar någon produkt, eller det annars är svårt att läsa sträckkoden Då kan man trycka in produkten via kassan eftersom det finns vissa snabbknappar för olika varor, som till exempel blommor eller vedkassar. 
Lemonadhyllan alldeles nyligen påfylld.
 Vid kassan säljes det även lotter och Veikkausspel. Veikkausspelen och -maskinen var svår att lära sig i början, eftersom jag själv varken spelar eller förstår någonting på de spelen, men när jag började förstå hur den fungerar, började det gå mycket bättre. Då en kund vill spela till exempel Keno, säger kunden allt den vill ha med i spelet, men för att vara säker frågar jag efter varje steg hur kunden vill ha det och ifall slutsumman stämmer överens med det kunden hade tänkt sig. De lappar som kunden själv fyller i, är lättare att behandla. De är bara att lägga in i maskinen och så är spelet klart.
 Ifall det inte är några kunder vid kassan, kan man fylla på bröden i brödhyllan eller ta en rullbur som har varor som finns nära kassan.



I Hesburger gäller det på morgonen att städa och fylla på överallt. Vid kassaområdet skall disken, kassabordet och kassamaskinernas skärmar torkas. Lådornas alla ytor skall torkas. Majonnäser, ketchup och kryddor fylls på. Servetter skall läggas mer i servetthållarna, fler muggar i muggställningarna och sugrör, papperskoppar och mugghållare där de skall vara. Bordet/"bassängen" där man lägger pommes fritesen skall också städas. Delen där de ligger skall diskas. Det skall också delen som ligger där under som samlar det mesta utav allt fett och salt samt ställningen där "skopan" och påsarna är. 
 Oljorna vari man friterar pommes frites, biffarna och nuggeterna utav höna, lökringar och fisk bytes en gång i veckan. Den processen kallar vi för "boilaus", vilket betyder att oljan bytes och friteraren skuras ren. De andra dagarna i veckan filtrerar man oljorna
 I köket skall tillredningsbordet och övriga ytor tvättas och städas. Alla backar skall bytas, det vill säga löken, salladen etc. skall läggas i nya backar och eventuellt fyllas på. Alla tillredningsredskap och "pumpar" skall tvättas, sköljas och torkas. På morgonen är det också bra att göra klart några sallader, vilka läggs i salladsvitrinen vid kassan.
 Som sagt så har jag mest hållit hus vid kassan och har först för ett par veckor sedan lärt mig de flesta av recepten, då jag har varit två, tre dagar i köket. Då man lagar hamburgare, rostar man bröden, steker biffarna och följer receptet. När hamburgaren är klar packar man den i rätt färgs papper.
 Arbetet i Hesburger kan vara ganska stressigt. Speciellt på fredag-, lördagkvällar samt helger och lov. Till dig som kund tycker jag att den här artikeln är jättebra! Då det är mycket kunder, tycker jag det är viktigt att fortfarande hållas glad även om det är jobbigt, hälsa glatt på nästa kund, även om den verkar vara sur samt uppmärksamma andra kunder i kön.

 Då jag jobbar i Hesburger, är jag mycket i salen. Då händer det ofta att kunder frågar om någon mat, eller om vad som helst annat. Ifall jag själv har många kunder vid kassan eller inte kan besvara problemet eller frågan, letar jag reda på någon annan som kunde ta tag i det eventuella "problemet" eller om det är något som går snabbt att fixa så hjälper jag kunden själv. Ibland händer det att personalen i salen inte hinner föra ut a la carte portionerna, ifall jag inte råkar ha någon kund just då är det inga problem för mig att föra ut den. Det kan också hända att jag går förbi buffén, då en kund frågar ifall det finns mer utav någon rätt, då är det bara och byta den tomma backen till en ny. Jag tycker det är jätteroligt och fint att alla i vår personal hjärna hjälper och har möjlighet att varandra.


Såhär fin nattpersonal hade vi vid halloween!
 Nu tänker jag inte skriva något mer om själva företaget eftersom det här inlägget redan är så långt. Att kunna jobba på olika områden i företaget är jättebra. Jag tycker om att jobba i Hesburger, för då är man i kontakt med så många människor. Både med kunder och de anställda. I butiken är det som att man inte har kontakt med salpersonalen eller salen över huvudtaget alls. Vilket nångång kan vara ganska skönt. Jag gillar också att jobba i disken, man är bara för sig själv och kan ha tankarna var som helst. Då när det inte är jätte bråttom förstås. Jag trivs bra och har trevliga arbetskamrater. Jag är supernöjd med min arbetspraktik bland annat eftersom mina finskakunskaper har blivit så mycket bättre. 

7 kommentarer:

  1. Sharie gjorde sitt yrkesprov i Kundservice i Hesburger-kassan. Det var knappast någon överraskning att provet gick bra!
    Arbetsgivaren berömde Sharie för kundinriktad, effektiv, vänlig och mångsidig betjäning. Grattis till fina prestationer!
    Vi på Point College har orsak att vara stolta över våra studerande.

    Göran K
    handledande lärare

    SvaraRadera
  2. Trevligt att läsa, jag lärde mig mycket om ditt jobb!

    SvaraRadera
  3. Bra och utförlig post om ditt eget arbete. Också fina bilder :) Länken till artikeln med tips till kunder var fyndig! Sista veckan på inlärning i arbete på gång nu, snart syns vi i skolan :)

    SvaraRadera
  4. Verkar som en mycket bra praktik plats!

    SvaraRadera
  5. Fint skrivet inlägg som lätt och detaljerat är förstådd.. Fina bilder!

    SvaraRadera
  6. Tack för en bra blogg sheeri meeri, de gick som på strömsö tydligen fö dej :D pussokram h caS souffij o mirkku

    SvaraRadera
  7. Det värkar vara ett roligt och omväxlande arbetsplats

    SvaraRadera